Undervisningsaktivitet

Langagerskolens undervisning tager udgangspunkt i henholdsvis eleven og folkeskoleloven.

Alle undervisningsaktiviteter planlægges og gennemføres med udgangspunkt i didaktikkens 9 hv-spørgsmål:

Hvad skal jeg lære? (indhold)

Hvorfor skal jeg lære det? (mening)

Hvordan skal jeg lære det? (metode)

Hvor skal jeg lære det? (placering)

Hvornår skal jeg lære det? (tidspunkt)

Hvor længe skal jeg lære det? (tidshorisont)

Hvem skal jeg lære det med? (personer)

Hvor meget skal jeg lære? (mængde)

Hvad skal jeg så? (næste)

Eleverne kender svaret på alle spørgsmål, og dermed undgås usikkerhed og uklarhed. Typisk vil elevernes individuelle skema svare på flere af hv-spørgsmålene - f.eks. hvornår, hvor lang tid, med hvem, hvad så bagefter. Supplerende informationer i form af, at en tydelig anvisning/et forlæg anviser et svar på resten af spørgsmålene.

Dette fokus på at fjerne usikkerhed og tvivl om, hvad der skal ske, gælder ikke kun i fagene, men i alle aspekter af elevernes skoledag. Det er centralt, at alle elever er så selvstændige og selvhjulpne i det daglige, hvilket søges opnået gennem forudsigelighed og en fast struktur. Eleverne skal have strategier for det uventede, men ikke hurtigere end de kan lære at anvende disse.

Dermed får alle aktiviteter præg af at være undervisningsaktiviteter, som er klare, uoverskuelige og uden ubehagelige overraskelser, som kan dræne for energi og skabe usikkerhed hos eleverne.