Studio III kursus d. 18.-20. november 2020


Langagerskolen udbyder i samarbejde med Studio III organisationen et tredages Studio III konflikthåndteringskursus d. 18.-20. november 2020

På Langagerskolen arbejder alle personaler ud fra ”Studio III”;  en tilgang til konflikthåndtering. Studio III blev udviklet af den engelske professor og psykolog Andrew McDonnell i 1980´erne.

Vi ved, at mennesker med autismespektrumforstyrrelser og ADHD kan opleve verden som uforudsigelig, og at krav fra omgivelserne ofte opleves som værende meningsløse eller uoverkommelige. Dette kan føre til udfordrende adfærd i form af udadreagerende adfærd.   

Studio III er en tilgang, der kan hjælpe i situationer med udfordrende adfærd.  Tilgangen bygger på teoretisk viden og fysiske teknikker, der kan være med til at forhindre konflikter eller være konfliktnedtrappende. Studio III giver det pædagogiske personale handlemuligheder - hvad enten adfærden er af udadrettet karakter eller mere indadvendt. Sammen med kendskab til den enkelte elevs forudsætninger giver Studio III-metoden personalet mulighed for at tilrettelægge en dag uden uoverkommelige krav. Forskningen viser nemlig, at en stor del af konflikter opstår på baggrund af ikke-tilpassede krav fra omgivelserne.

I Studio III arbejdes der med forudsætningsforståelse og stressreduktion for at kunne at mindske antallet af konflikter. Jo mere viden, vi har om de enkelte elevers forudsætninger, jo større er mulighederne for at kunne mindske antallet af konflikter samt konflikternes intensitet og længde.  Fokus er på at forudse og forhindre mulige konflikter ved løbende at tilpasse kravene. Personalet uddannes i handlingsmuligheder før, under og efter en konflikt. Alle strategier tager udgangspunkt i low-arousal. Dette er en pædagogisk metode, som forsøger at undgå, at eleverne bliver følelsesmæssigt og sensorisk overstimulerede i løbet af dagen. Vi ved nemlig, at overstimulation kan medføre et forhøjet stressniveau og øge risikoen for konflikter.

Der lægges stor vægt på, at personalet kan bibeholde overblikket i konfliktsituationer og kan løse konflikter på en respektfuld, rolig og værdig måde.

Personalet på Langagerskolen uddannes i Studio III af skolens certificerede Studio III-instruktører.

Pris for tredages Studio III kursus inkl. forplejning: kr. 4.995

Se nærmere i vedhæftede folder og ring eller skriv til os for nærmere information.

Klub Klods

Klub Klods er en ny specialpædagogisk metode til social læring, som udvikles af fagfolk fra Langagerskolen, forskere fra Aarhus Universitet samt AutismePotentiale.

Metoden bygger på en sammenfletning af eksisterende viden om samskabelse, konstruktivistisk læringsteori, læring gennem leg, tinkering og Regio Emilia inspireret dokumentation. Disse etablerede tilgange har vi her tilpasset og anvendt på nye måder og i en ny sammenhæng. De første protoyper af metoden, som du finder herunder, består af en række konkrete legeaktiviteter, som er designet til at motivere autistiske børn til at interagere med hinanden i et gensidigt samspil. Dertil er der i de specialdesignede legeaktiviteter indlejret nogle refleksionsrutiner: Via konkrete, visuelle læringsfigurer, som børnene bygger, får børnene mulighed for at styrke deres sociale metakognition. Disse visuelle læringsfigurer bliver med tiden formet til deciderede sociale strategier som er meningsfulde for barnet, hvilket hermed gør dem i stand til at anvende strategierne i andre læringssituationer. 

Du kan også læse mere om metoden her: https://autismepotentiale.dk/klub-klods/ og https://interactingminds.au.dk/en/projects/collabolearn/collabolearn-og-klub-klods/ samt i dokumenterne nedenfor. 

Gratis minikonference om Atlass-programmet d. 18. august 2020 kl. 15.30-17.00 på Langagerskolen for alle interesserede 


Tilmeld dig via tlf. 86287355 eller bdi@aarhus.dk. 
Du kan læse mere om Atlass her.

 

Her skal der dagligt tilberedes et sundt frokostmåltid til skolens elever. Skolens elever vil sammen med køkkenleder og madkundskabslærere stå for den daglige frokost. Vi glæder os til at få integreret den sunde mad i skolens hverdag.