Hovedopgave/vision

Langagerskolens hovedopgave er at tilbyde et specialpædagogisk læringsmiljø for børn og unge med Autisme Spektrum Forstyrrelser (ASF) og svær ADHD.

drenge styrer hjemmebyggede biler med Ipads
    Vi arbejder med den enkelte elevs udviklingspotentiale, særligt med fokus på;
    • Trivsel – at skabe rammer, der styrker elevens trivsel

• Skolefaglig læring – at styrke elevens faglige kvalifikationer

• Socialfaglig læring – at styrke elevens sociale kompetencer

• Livsstrategier – at udvikle elevens selvstændighed med henblik på størst mulig indflydelse på eget liv og aktiv deltagelse i samfundet

Vi anser ASF og ADHD som udviklingsforstyrrelser, hvorfor Langagerskolens referenceramme tager udgangspunkt i neuropsykologien og udviklingspsykologien. Ydermere tager referencerammen udgangspunkt i aspekter af sundhedspsykologien i forhold til begreber som stress og coping, samt fokus på individets livskvalitet.

Endvidere henter vi viden og pædagogiske strategier fra bl.a. TEACCH, Studio III og Atlass, f.eks. med elementer som;

• Visualiseret, struktureret specialpædagogisk tilgang med afsæt i elevens forudsætninger

• Low arousal

• Stressreduktion og coping for elever og medarbejdere

Sidst opdateret: 15. november 2023