Hovedopgave/vision
Langagerskolens hovedopgave er at tilbyde et specialpædagogisk læringsmiljø for børn og unge med Autisme Spektrum Forstyrrelser (ASF) og svær ADHD.
-
Trivsel – at skabe rammer, der styrker elevens trivsel
-
Skolefaglig læring – at styrke elevens faglige kvalifikationer
-
Socialfaglig læring – at styrke elevens sociale kompetencer
-
Livsstrategier – at udvikle elevens selvstændighed med henblik på størst mulig indflydelse på eget liv og aktiv deltagelse i samfundet
Vi anser ASF og ADHD som udviklingsforstyrrelser, hvorfor Langagerskolens referenceramme tager udgangspunkt i neuropsykologien og udviklingspsykologien. Ydermere tager referencerammen udgangspunkt i aspekter af sundhedspsykologien i forhold til begreber som stress og coping, samt fokus på individets livskvalitet.
Endvidere henter vi viden og pædagogiske strategier fra bl.a. TEACCH, Studio III og Atlass, f.eks. med elementer som;
-
Visualiseret, struktureret specialpædagogisk tilgang med afsæt i elevens forudsætninger
-
Low arousal
-
Stressreduktion og coping for elever og medarbejdere